Autoverlichting met CAN-databus
Productnr.: 350.ld.2.1.3.1
Beschrijving
In acht hoofdstukken die betrekking hebben op de functies van moderne regeleenheden van elektrische systemen van voertuigen.
Deze worden bijvoorbeeld ILM = Intelligent Load Module of BCM = Body Control Module genoemd. In het bijzonder wordt de functie van digitale gegevensoverdracht in voertuigverlichtingssystemen met CAN-bus onderzocht.
Dit practica behandelt niet de basisprincipes van datatransmissie met CAN-bus, de bijbehorende kennis wordt verondersteld.
Als extra kan ook een paneel Rijhulpsysteem geïntegreerd worden, zie laatste foto en info hieronder
Het apparaat bevat een systeem voor dodehoekdetectie en een achteruitrijcamera.
Dode hoek detectie
2 ultrasone transducers detecteren of er zich een ander voertuig in het zijgedeelte van het voertuig bevindt en signaleren dit door een optische waarschuwing. Zodra de bestuurder van plan is de rijstrook in de richting van het herkende voertuig te veranderen door de richtingaanwijzerhendel te bedienen, wordt een extra akoestische waarschuwing afgegeven.
De twee transducers zijn ontworpen als desktop-eenheden en kunnen naar wens worden gepositioneerd. Er kan zowel de conventionele richtingaanwijzerhendel op de hendel met parkeerlicht als de CAN-databusgestuurde richtingaanwijzerhendel op de SMLS (Intelligent Automotive Lighting Management System ) worden gebruikt. De detectie gebeurt automatisch. De minimale snelheid waarmee het systeem opstart kan lokaal worden gedaan door een tuimelschakelaar of extern door een CAN-databusgebaseerd signaal. De akoestische waarschuwing kan worden uitgeschakeld om het geluidsniveau in de klas te verminderen.
Via een geïntegreerde USB-interface zijn de zelfdiagnosefuncties foutgeheugen lezen/verwijderen, meetwaardeweergave, actuatortest en adaptatie/codering toegankelijk. De bijbehorende software is al inbegrepen!
Achteruitrijcamera
Een geïntegreerde achteruitrijcamera wordt geactiveerd na het inschakelen van de achteruitversnelling. Deze detectie kan lokaal gebeuren of via de CAN-databus in combinatie met de OBD-adapter Het weergegeven beeld is gespiegeld en voorzien van afstandsmarkeringen. Bij weinig licht wordt het infrarood extra licht automatisch geactiveerd. Een tweede camera kan via het voorpaneel worden aangesloten en als "Dashcam" worden gebruikt. Dit beeld wordt in de juiste richting op de monitor weergegeven.
Via een geïntegreerde USB-interface zijn de zelfdiagnosefuncties foutgeheugen lezen/verwijderen, meetwaardeweergave, actuatortest en adaptatie/codering toegankelijk.
De bijbehorende software is al inbegrepen!
