• Leliestraat 1A Hattem
  • verkoop@brinktechniek.nl
  • 038 - 447 57 50
  • Leliestraat 1A Hattem
  • verkoop@brinktechniek.nl
  • 038 - 447 57 50

Energie Trainer basis Energie begrijpen in een handomdraai.. met ned lesmateriaal

Productnr.: 350.CR.97437

Beschrijving

Met de Energy Trainer krijgen leerlingen de energie heel snel onder de knie: De 'Handy koffer is voorzien van een generator die wordt bediend door een handslinger. Met de zelf opgewekte elektriciteit kunnen diverse verbruikers worden aangedreven.

Leerlingen ervaren de verschillen in energiebehoefte door hun eigen fysieke inspanning. Hoeveel meer energie moet de student opwekken om een halogeenlamp laten gloeien in vergelijking met een LED-lamp? Hoeveel stroom is er nodig om een verwarmingsweerstand te verwarmen tot 40 graden Celsius? Hoeveel om muziek te laten klinken van een actieve luidspreker?

ideaal voor het aanleren van de basis van energie!



Basiskennis van energietechnologie bijbrengen met methode

Het bieden van "basisonderwijs in energietechnologie" is een van de belangrijke Uitdagingen van het moderne onderwijsbeleid. Alleen met de juiste basiskennis kan concepten voor energie-efficiëntie en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen begrepen. Maar hoe kan het vakgebied energie toegankelijk worden gemaakt voor Kinderen in de basisschoolleeftijd? Deze vraag leidde tot de ontwikkeling van de energietrainer, die is gebaseerd op het beproefde Christiani energiewiel.

Met eerste, kwalitatieve energie-experimenten leren leerlingen over het fysieke inspanning, welke hoeveelheid energie moet worden gebruikt voor de werking van een actieve luidspreker, de verlichting of de warmteontwikkeling. Hieruit kan de student al basisgedragsregels voor energiebesparing afleiden. Met de energie trainer, studenten (alleen of in groepswerk) verwerven elementaire, praktische basis kennis grotendeels zelfstandig.

De volgende onderwerpen kunnen in theorie en praktijk worden aangepakt:

  • Kwalitatieve evaluatie:

Welke energietoepassing in huis vereist de de meeste energie (communicatie- en entertainmentelektronica, verlichting of verwarming technologie)?

  • Energie-efficiëntie:

Energiebesparende strategieën en optimalisatie mogelijkheden van energieverbruik in ons dagelijks leven, onze school of ons huis

  • Energie-omzetters:

Kabelrups van zonne-energie naar voedsel als energie opslag, van spierenergie en mechanische energie naar elektrische energie

  • Kwantitatieve beoordeling:

Hoeveel "voedselenergie" (bijv. chocolade) doet een student krijgt voor energiecompensatie wanneer hij de metalen plaat in de MET verwarmt door 5 Kelvin in 5 minuten? Wat bereikt hij?

  • Dataverzameling:

Onderzoek naar de energiehoeveelheden voor elke dag processen, bv. jaarlijkse elektriciteitsvraag, energie voor de verwarming van woningen, vliegreizen, jaarlijkse energievraag voor Duitsland, Europa, de wereld, enz.

  • Vergelijkingen van energiesystemen:

Opstelling van energiebalansen voor vervoer systemen, bijv. fiets - auto; trein - vliegtuig of schip, enz.
Energiebalansen voor verlichtingssystemen, communicatie, EDP, toepassingen voor gebouwentechniek zoals stofzuigers, koffiezetapparaten, verwarmingscirculatiepompen, enz.

  • Een nieuw begrip van de basisparameters van elektriciteit en energie technologie op basis van de "wet van Ohm" en van vermogens- en energieberekeningen, van energie-efficiëntie en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen!


Extra apparatuur voor het onderwijs- en leersysteem Energie Trainer:

Voor een uitbreiding en verdieping van experimenten op het gebied van energietechnologie en presentaties Christiani biedt een aanvullende apparatuur waarmee verder Aantrekkelijke toepassingen voor energietechnologie kunnen worden ontwikkeld!

Met de extra uitrusting voor de energietrainer het volgende Actiegerichte leerprocessen kunnen worden gerealiseerd:

  • Projecten:

Met de energietrainer kan de elektrische werking van Een klein modelspoorsysteem kan worden gedemonstreerd.

  • Knowhow:

Onderzoek opslagoplossingen met een batterijopslag of een gesimuleerde pompaccumulatiecentrale waar de Energy Trainer de elektrische opslagenergie. Deze experimenten kunnen worden gebruikt om de efficiëntie van deze mogelijke opslagscenario's voor het beveiligen van onze elektrische energievoorziening.

  • Vervangende energiecentrale:

Met de Energy Trainer tot 30 watt vermogen kan worden gevoed via een omvormer 230 V AC voor diverse energietoepassingen met elektrische apparaten.
Voorbeelden: kleine 230 V AC-apparaten, pc, televisie, LED schijnwerpers, enz.


Algemene leerdoelen

Met de energietrainer geef je basiskennis over energie Technologie.

De student kan

  • Classificeer elektrische apparaten op basis van hun energiebehoefte
  • Netwerken van energiegerelateerde variabelen met de eigen verbeeldingswereld en ervaring
  • Splits energiebesparende maatregelen op op basis van hun efficiëntie

Leerdoelen voor de individuele experimenten

De experimenten in de handleiding zijn geschikt voor een interessante en spannende les, waar de studenten hun eigen praktijkervaring kunnen geven. Dit zijn slechts enkele van de nagestreefde leerdoelen:

De student kan

  • Diverse verbruikers van energie voorzien via het meten en schakelen plank
  • energieoordeel te ontwikkelen door middel van schatting, onderzoek en evaluatie
  • Conclusies voor het gedrag van energiegebruikers afleiden uit het resultaat
  • Erken waarom energie besparen niet alleen betekent dat je elektriciteit moet besparen
  • Bereken het vermogen en de energiewaarden uit stroom, spanning en tijd waarden
  • evalueer kritisch de mechanische prestaties van een mens
  • bereken de tijd die nodig is om één "kWh" energie te produceren uit menselijke spierkracht
  • Ervaar en evalueer de verhitting van een kleine metalen plaat door te meten de temperatuur
  • Voer vermogens- en energieberekeningen uit op basis van de gemeten waarden
  • Evalueer energieconversies in energiesystemen
  • het besparingspotentieel van LED-lampen correct classificeren in vergelijking met andere Lampen
  • Specificeer energiebesparende suggesties voor de werking van de consument elektronica
  • Fysiek ervaren en beschrijven van de basisprincipes van elektrisch techniek



Geschikt voor:


  • Alle scholen voor algemeen vormend onderwijs: vanaf het basisonderwijs
  • Scholen voor beroepsonderwijs: voor alle gebieden waar een basisschool Begrip van energie is vereist
  • Bedrijfs- en bedrijfsoverschrijdende opleidingscentra (initiële en voortgezette opleiding)




Inhoud

  • Handbediende energietrainer met generator voor 12 V DC; Pmax = 35 W in een compacte experimentkoffer
  • Meet- en schakelbord met drievoudige LED-weergave van de optimaal Opgewekt voltage door de handslinger
  • Analoge weergave voor de stroom en spanning op de verschillende verbruikers
  • Schakelbare warmtegenerator op metalen plaat met digitale temperatuurweergave. Deze temperatuurweergave heeft een eigen zonne-energievoorziening, die dient als een Voorbeeld van fotovoltaïsche toepassingen
  • Nog eens vier schakelbare verbruikers via twee 12-volt stopcontacten, één LED-lamp met 12 V DC; 3 W en een halogeenlamp 12 V; 20 W
  • Hoogwaardige actieve luidsprekers met geïntegreerde MP3-speler. Verdere audio bronnen zoals walk- en discman, radiorecorder, DVD-speler, etc. kunnen worden aangesloten op de actieve luidsprekers via de 3,5 mm jackplug
  • Bevestiging aan de experimentele tafel met twee schroefklemmen
  • Experimentele instructies