• Leliestraat 1A Hattem
  • verkoop@brinktechniek.nl
  • 038 - 447 57 50
  • Leliestraat 1A Hattem
  • verkoop@brinktechniek.nl
  • 038 - 447 57 50

SUPERSONIC WIND TUNNEL mach 1,8 (2200 km/h)

Productnr.: 354.TQ.AF300

Beschrijving

Een intermitterende supersonische (tot Mach 1.8) windtunnel voor onderzoek naar subsonische en supersonische luchtstroming rond tweedimensionale modellen. Ook voor de analyse van het profiel van het tunnelwerkgedeelte.


Een persluchttoevoer (AF300b, apart verkrijgbaar) zorgt voor een stroming in het werkgedeelte van de windtunnel. Dit geeft een minder turbulente en stabielere stroming voor nauwkeurige resultaten en vergelijking met de theorie. De essentiële persluchttoevoer omvat filters en luchtdrogers om de stofvrije en droge luchtbron te geven die nodig is voor goede resultaten.

Studenten gebruiken een persklep om perslucht de windtunnel in te laten. De windtunnel is voorzien van twee analoge manometers. De ene meet de persluchtdruk die beschikbaar is uit de toevoer (ter referentie); de andere meet de druk die aan de windtunnel wordt geleverd en bevat een elektronische transducer die wordt aangesloten op het optionele Versatile Data Acquisition System (VDAS) van TecQuipment® om de druk te registreren.

Het werkgedeelte van de windtunnel is een convergent-divergent nozzle met een verwijderbaar bovendeel ('liner'). De vorm van de voering regelt de maximale luchtsnelheid op het divergerende deel van het werkgedeelte. Inbegrepen zijn drie verschillende voeringen.

Aan weerszijden van het afwijkende deel van het werkgedeelte bevinden zich glazen ramen van hoge optische kwaliteit ('portals'). De portalen stellen studenten in staat om het optionele Schlieren-apparaat (AF300a, apart verkrijgbaar) te gebruiken. Dit maakt het mogelijk om beelden van drukgolven rond tweedimensionale modellen weer te geven en op te nemen.

Inbegrepen is een set tweedimensionale modellen. Deze worden tussen de portalen in het werkgedeelte gemonteerd. Leerlingen kunnen de hoek van de modellen aanpassen. Een encoder meet elektronisch de modelhoek.

Op precieze afstanden langs het werkgedeelte van de windtunnel zijn drukaftrekkingen aangebracht. Twee extra aftakkingen worden aangesloten op een van de modellen wanneer deze in gebruik is. Een 32-voudige drukweergave (meegeleverd) maakt verbinding met alle drukafstellingen. Het geeft de drukken weer en verzendt deze naar VDAS® voor onmiddellijke registratie en berekeningen van drukverhoudingen en Mach-getallen.

Inbegrepen is een op een werkbank gemonteerd instrumentenframe dat de elektronische instrumenten en de VDAS-interface-eenheid® vasthoudt en van stroom voorziet. Het instrumentenframe wordt aangesloten op een geschikte elektrische voeding.

VDAS® maakt het mogelijk om alle belangrijke metingen nauwkeurig in real-time vast te leggen, te monitoren, weer te geven, te berekenen en in kaart te brengen op een geschikte computer (computer niet inbegrepen).


Leerresultaten

  • Drukverdeling langs een convergent/divergent (Laval) mondstuk met subsonische en supersonische luchtstroom.
  • Vergelijking van theoretische en werkelijke drukverdelingen.
  • Vergelijking van de werkelijke en theoretische oppervlakteverhoudingen van een mondstuk bij supersonische luchtsnelheden (Mach-getallen).
  • Druk rond een tweedimensionaal model in subsonische en supersonische stromingsomstandigheden, bij verschillende invalshoeken.
  • Liftcoëfficiënten voor aerodynamische modellen in supersonische stroming.
  • Schokgolven en uitzettingspatronen rond een tweedimensionaal model in supersonische stromingsomstandigheden (indien gebruikt met het optionele Schlieren-apparaat).


LUCHTCOMPRESSOR EN ONTVANGER


De luchtcompressorontvanger en droger (AF300B) comprimeert, bewaart en levert schone, droge perslucht voor de intermitterende supersonische windtunnel.

Het heeft een compressor, opslagtanks (luchtketels), drogers en filters om de lucht te reinigen en vocht uit te voeren. Het apparaat is een compleet luchtservicepakket dat geschikt is voor gebruik met de AF300 Intermittent Supersonic windtunnel.